Lapptäcke - Så gör du

2012-04-18 / 19:07:21
Kategori: Sömnad
Du behöver: Tyg, vadd, symaskin, nålar, vanlig vit tråd, genom skinlig tråd, strykbräda, strykjärn, skärplatta med skärblad och linjal, sax, lång vanlig linjal.


1.Bestäm dig för ungefärlig storlek på täcket. Börja med att köpa / välja ut tyger som du tycker passar bra ihop. Tvätta sedan tygerna i 40 eller 60 grader. Detta för att vissa tyger krymper efter tvätt och även ur allergisynpunkt (små barn). Bestämt dig för vilket tyg du vill ha som "lappar" "ram" och baksida. Stryk tygerna släta. Köp även vadd. Jag valde de tunnaste ca 3 mm tjockt eftersom jag vill ha ett tunt och följsamt täcke.


2. Bestäm vilken storlek på rutorna du vill ha. Jag tog 10x10 cm eftersom det är ett barntäcke, gör man ett större täcke väljer man kanske lite större rutor. Jag fick låna en skärplatta med tillhörande linjal och skärare, vilket underlättar då man får exakta rutor då man skär tyget istället för att klippa.



3. Sedan lägger du ut "lapparna" i den ordning du önskar. Jag valde att lägga dem i bestämd följd, men det är en smaksak. Nu ser du också ungefär hur stort täcket blir. Du kan även sy på fler lappar i efterhand om du tycker det blir för litet.



4. Sedan börjar du att sy ihop en rad i taget. Lägg rutorna räta mot räta och sy med raksöm ihop kanten. Tänk på att sy med samma avstånd på alla lappar in från kant på tyget. Fortsätt sedan att sy på lapp efter lapp i den följd du önskar. Var nogrann så lapparna ligger precis räta mot räta, kant mot kan. Ha även koll så rutorna kommer åt rätt håll och att möjligt mönster på tyger kommer åt rätt håll. Nåla för att hålla tyget på plats.



5. När du har sytt ihop samliga rader är det dags att sy ihop raderna med varann. Lägg raderna räta mot räta. Nåla noga så att sömmarna går ihop på rätt ställe. Nåla och sy.



6. Nu är lappandet färdigt. Stryk hela täcken slätt. Sedan skär du ut remsor till kanterna och syr på dem på samma sätt som lapparna. Jag gjorde lite längre remsor och sydde fast, och skar sedan av dom i rätt längd då jag sytt fast dem.



7. Nu har du den färdiga framsidan, dax att sy fast vaddet. Klipp ut vaddet lika stort som täcket är. Nåla nogrannt ihop täcket med vadden. Jag satte en nål i varme "lapp" för att det inte ska halka runt eller flytta sig. Sedan sydde jag med genom skinlig tråd i alla rutornas sömmar. Nu syns rutorna bättre.



8.  Nu ska baksidan syns fast. Lägg tyget räta mot räta,  klipp till bakstycket. Nåla och sy ihop. Lämna ca 6-10 cm öppning så du kan vränga täcket. Zick zacka runt täckets kanter innan du vränger täcket.
Sy sedan ihop för hand öppningen. FÄRDIGT!





Lycka Till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback